خانواده عامل فطری ارتباطات اجتماعی و زن محور آن
قانون صله رحم وحفظ پیوند اعضا را ادراک کرده وعمل نمودهاند، وقتى وارد اجتماع رسمى شدند دستبه افساد در زمین نمىزنند زیرا با روح پیوند وایثار گام به جامعه نهادهاند، ولى کسانى که از خانوادههاى غیر دینى برخاستهاند چون اصل پیوند فطرى بین اعضا در اثر رعایت نکردن قانون صله رحم ولزوم ایثار وتعاون و... فراموش شده است لذا با ورودشان به جامعه رسمى، پدیدههاى توحش وتنمر نیز ظهور خواهد کرد.
خلاصه آن که قانون صله رحم اصل مهمى است که جامعه کوچک را درست تربیت کرده وزمینه شکوفایى جوامع بزرگ را فراهم مىنماید. وصله رحم اصل حاکم بر ارحام ومحارم و وابستگان خانوادگى است، ومنشا همه این رحامتها و وابستگیها همانا پیدایش همه اعضا از یک رحم مى باشد. وآن رحم که مبدا تکون اعضاء به هم پیوسته است جزو زن بوده ودر حقیقت مقام والاى زن است که پایهگذار قانون ارحام وصله رحم ومحرمیت و... است نتیجه آن که مهره اصلى خانواده ورحامت را زن به عهده دارد گرچه مرد مسؤول کارهاى اجرایى وتامین هزینههاى زندگى ومانند آن است. از این رهگذر قرآن کریم ضمن توصیه انسان به گرامى داشتن پدر ومادر، زحمات مادر را که به زایمان وشیر دادن است ومنشا اصلى آنها رحم استیادآور مى شود:
ووصینا الانسان بوالدیه احسانا حملته امه کرها ووضعته کرها وحمله وفصاله ثلاثون شهرا (1)
وانسان را نسبتبه پدر ومادرش به احسان سفارش کردیم، مادرش با تحمل رنجبه او باردار شد وبا رنج او را به دنیا آورد وبار برداشتن واز شیر گرفتنش سىماه است.
حملته امه وهنا على وهن وفصاله فی عامین... (2)
مادرش به او باردار شد، سستى بر روى سستى واز شیر باز گرفتنش در دو سال است. ونیز حضرت امام زین العابدین... در رساله حقوق که لزوم رعایتحقوق ارحام را به مقدار پیوستگى وقرابت نسبتبه رحم بیان فرموده اولین حق را در نظام خانوادگى به مادر داده، آنگاه از حق پدر سخن به میان آورده وچنین فرموده است: «.. . وحقوق رحمک کثیرة متصلة بقدر اتصال الرحم فی القرابة فاوجبها علیک حق امک ثم حق ابیک ثم حق ولدک ثم حق اخیک ثم الاقرب فالاقرب» . (3)
عنایتبه این نکته لازم است که نقش زن نه تنها ایجاد رابطه رحامتبین اعضاى نسبى یک خانواده است، بلکه سهم آن در ایجاد پیوند رحمى بین اعضاى نسبى از رحامتخاص برخوردارند وقانون مصاهرت مقررات فراوانى را به همراه دارد. چنانکه از خطبه رسول اکرم (ص) در مراسم عقد زناشویى حضرت امیرالمؤمنین على... وحضرت فاطمه زهرا چنین استفاده مىشود که مصاهره ودامادى ملحق به نسب بوده وعروس وداماد به منزله فرزندان دو خانواده محسوب شده واعضاى دو خانواده مخصوصا پدران ومادران به منزله افراد یک خانواده به حساب خواهند آمد. واین قانون که از خطبه رسول اکرم ونیز از خطبه عقد زناشویى حضرت جواد... توسط حضرت امام رضا... (4)
هو الذی خلق من الماء بشرا فجعله نسبا وصهرا (5)
واوست که از آب بشرى آفرید واو را داراى خویشاوندى نسبى ودامادى قرار داد. استنباط مىشود. واز اینجاد وارد مطلب مهم مىشویم وآن روشن شدن نقش زن در ایجاد ارتباط بین مرد به عنوان پدر وبین افرادى که بعدا متولد مىشوند به عنوان فرزندان. یعنى زن اولا مرد را جذب کرده ورافت وعاطفت را محور ارتباط با او قرار مىدهد، سپس به کمک همان عنصر آرام وفرد رؤوف ومطمئن، خانواده آرام وارحام مهربان را تشکیل مىدهد. اگر این مساله مستدل شود معلوم خواهد شد که اصالتخانواده به عهده زن است وپایه اصیل تاسیس حوزه رحامت وتشکیل حکومت مهر ورافت همانا زن خواهد بود; که اولا مرد اجنبى را خویشاوند مىکند، ثانیا باتکثیر نسل دو خانواده را در اثر مصاهره به هم مرتبط مىنماید، ثالثا در اثر رضاع افراد بیگانه را محرم نموده وپیوند رضاعى را چون پیوند مصاهره به رابطه رحامت نزدیک مىنماید.
پىنوشتها:
1- احقاف، 15.
2- لقمان، 14.
3- تحف العقول، رساله حقوق امام سجاد....
4- بحار، ط بیروت، ج ، ص و .
5- فرقان، 54.
منبع:
زن در آیینه جلال و جمال
نویسنده جوادی آملی
منبع: